“Aktywność z naszymi rodzicami naszym sposobem na nudę”
– jesienne zawody sportowe.
Jesień nie musi być nudna i ponura, wręcz przeciwnie- może być pełna kolorów i pozytywnej energii. Tak też było 18 października podczas szkolnych zawodów sportowych, w których brali udział wszyscy uczniowie naszej szkoły. Konkurencji było 4, a w ich rozegraniu pomagali rodzice.
Swoje umiejętności sprawdzali w biegu na czas, kozłowaniu piłki, rzucie do celu i strzale na bramkę. Rozpiętość wiekowa była duża, bo najmłodszy uczestnik miał 3 latka a najstarszy to doświadczony siódmoklasista. Wola walki i chęć wypadnięcia jak najlepiej byłą zdecydowanie taka sama. Po podliczeniu głosów, komisja wybrała po dwóch zwycięzców z każdej klasy. Nagrodami dla wszystkich uczestników były słodycze i jabłka, natomiast najlepsi otrzymali jabłonie, które wspólnie zasadzili z rodzicami obok swojego domu. Nie zabrakło również czegoś na ząb, aby uzupełnić stracone kalorie. Tym razem były to pyszne hot dogi, przy których przygotowaniu pomoc rodziców również była nieoceniona i za to z całego serca dziękujemy. Wszystkie te działania miały na celu zacieśnianie więzi rodzinnych, wskazanie sposobu na aktywne spędzanie czasu i podkreślenie jak ważną rolę w życiu dziecka odgrywa rodzina.
Zawody sportowe oraz poczęstunek został współorganizowany przez Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku. Działanie odbyło się w ramach kampanii “Postaw na rodzinę” i wynika z realizacji zadań “Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Brzostek na lata 2023- 2024″.
Lista zwycięzców jesiennych zawodów
„Aktywność fizyczna z naszymi rodzicami, naszym antidotum na nudę”
18.10. 2023r.
Kamienica Górna
Klasa | Zwycięzcy |
Maluszki | Kacper Samborski, Karolina Raś |
Zerówka | Dagmara Chajec, Miłosz Wołowiec |
I klasa | Karol Jędrzejczyk, Karolina Grodzka |
II klasa | Honorata Szczepkowicz , Ewelina Raś, Eliza Dec |
III klasa | Mikołaj Pluta, Milena Samborska , Michał Bielański |
IV klasa | Karolina Chajec, Szymon Myszkowski |
V klasa | Jakub Zygmunt, Wiktoria Jedziniak, Kinga Kobosz |
VI klasa | Milena Wójcik , Filip Kolbusz |
VII klasa | Filip Rakowski, Mateusz Grodzki |
Dzień rodziny – piknik rodzinny “Moja rodzina, moją siłą”.
Dzień Mamy i Taty
„Wciąż tacy sami” .
Bądźcie dla mnie zawsze tacy jak dziś… wciąż tacy sami.
Tak samo kochani, czuli, ciepli i wyrozumiali.
Tak samo cierpliwi, troskliwi i pełni uśmiechu
dającego nadzieję, że będzie tylko piękniej.
Dającego pewność, że zawsze będziecie blisko,
zawsze znajdziecie odpowiedź na pytania,
których czasem może będę się bała zadać.
Za Wasze oczy, w których jestem silniejsza niż mi samej się wydaje.
Za Waszą pomocną dłoń, kiedy popełniam błędy i silne ramiona,
aby unieść to co jako dziecko mnie przytłacza.
Dziękuje, że jesteście zawsze tacy sami, wciąż tak samo idealni.
Czerwcowe przedpołudnie, kuszący zapach popcornu w powietrzu, sala kinowa, w którą zamieniła się nasza sala gimnastyczna i mnóstwo zdjęć, przywołujących piękne wspomnienia. Tak w skrócie można przedstawić, jak rozpoczęło się nasze wspólne świętowanie z rodzicami ich arcyważnego święta. Nasi wspaniali goście zgromadzili się o godzinie 10, aby wspólnie wyruszyć w podróż do lat ich młodości, do początków ich znajomości i do momentu, kiedy byli pewni, że ta osoba, która stanęła na ich życiowej drodze to właśnie ta jedyna. Dzieci z oddziału przedszkolnego wykonały dwa tańce i zaśpiewały piękną piosenkę dla rodziców. Uczniowie klas I-III również stanęli na wysokości zadania. Z ich udziałem obejrzeliśmy dwa tańce oraz usłyszeliśmy dwie wzruszające piosenki. Dzięki Kindze Kobosz, naszemu szkolnemu muzykowi, rozbrzmiał na saksofonie utwór “Dni, których nie znamy”. To nie wszystko, gdyż to nie była tylko szkolna akademia mieszcząca się w standardowych ramach. To była wspólna, rodzinna zabawa, ponieważ podczas przedstawienia, jak w trakcie większości filmów pojawiały się reklamy. Te jednak mam nadzieję, że zapamiętamy na dłużej, bo emanowała z nich ogromna radość. Głównymi aktorami przerw reklamowych stali się rodzice. Mieli do wykonania cztery zadania, za które otrzymali pamiątkowe medale. Były to: ubijanie białek przez tatusiów, zbijanie ramki na zdjęcie przez mamusie, przebieranie tatusiów w stroje i zamiana mamusi w strażaków. Śmiech wypełniał całą salę, dzieci pomagały w konkurencjach i można było wyczuć piękną, rodziną atmosferę. To było właśnie to czego wszyscy potrzebowaliśmy- integracji i wspólnej zabawy- u progu kończącego się kolejnego roku szkolnego. Z pomocą przyszli nam panowie strażacy z OSP Grudna Górna. Służyli swoją wiedzą, umiejętnościami i poczuciem humoru, które niejednej
osobie się udzieliło. Uczniowie naszej szkoły dowiedzieli się kilku ciekawostek o tej trudnej pracy, mogli zobaczyć, jak wygląda wóz strażacki a nawet w nim się przejechać. Bardzo dziękujemy za przyjazd i mamy nadzieje na powtórkę.
Dzieci zrobiły swoim rodzicom jeszcze jedną niespodziankę. Przyniosły zdjęcia rodziców z ich ślubu oraz swoje fotografie, kiedy były jeszcze niemowlakami. Z tych wszystkich pięknych wspomnień uchwyconych na kartce, powstał wzruszający, pełen ciepła film, który wspólnie obejrzeliśmy. Pojawiła się niejedna łza…niejedna twarz pełna zamyślenia przeniosła się do tamtych chwil sprzed kilku czy kilkunastu lat. Tyle rzeczy się wydarzyło. Tyle radości. Tyle rozwiązanych problemów i rozdmuchanych trosk. Tyle nieplanowanych momentów, bo przecież wszystko miało być idealnie a nie zawsze tak było, bo może kłopot, żeby pojawił się dzidziuś na świecie, może problem z utrzymaniem ciąży, może ciągłe choroby po urodzeniu się naszej pociechy. Tyle spraw, aż tyle różnych sytuacji. Tym bardziej powinniśmy być wdzięczni za to co tu i teraz się dzieje. Doceniajmy się, szanujmy i wspierajmy. Otaczajmy rodzinnym ciepłem, którego nic nie może ugasić.
Dzień Mamy i Taty został współorganizowany przez Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku. Działanie odbyło się w ramach kampanii “Postaw na rodzinę” i wynika z realizacji zadań “Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Brzostek na lata 2023- 2024″.
Dzień rodziny – piknik rodzinny “Moja rodzina, moją siłą”.
Dzień Dziecka
DZIECKO – jest w każdym z nas! I niech na zawsze pozostanie!
Czas biegnie nieubłagalnie, tak niedawno rozpoczynaliśmy kolejny rok szkolny, a jesteśmy coraz bliżej jego zakończenia. Na półmetku tej naszej szkolnej wędrówki jest bardzo ważny dzień- 1 czerwca! Różnił się od pozostałych dni nauki szkolnej przede wszystkim tym, że zebraliśmy się w szkole dopiero na godzinę 9 i ku radości uczniów- zbiórka odbyła się bez plecaków, co oznaczało nic innego jak brak lekcji.
Atrakcji tego dnia było dużo, dużo więcej. Ogromny dmuchaniec, przepyszna wata cukrowa i lody, dające ochłodę, tego gorącego nie tylko od emocji, ale i od kresek na termometrze, dnia. Dla wszystkich przewidziane było również ognisko ze smaczną kiełbaską, turnieje i rozgrywki sportowe oraz malowanie farbami na folii. Dodatkową propozycją tego dnia było malowanie twarzy (przy tej okazji bardzo dziękujemy mamie jednej z uczennic, która pięknie nadawała dziecięcym buźkom nową “twarz”), które sprawiło rodzicom niemałą zagadkę, czy to ich dziecko kryje się pod tymi kolorowymi, namalowanymi postaciami. To był piękny dzień, bardzo ważny dla każdego z nas. Dzieci i ich zachowania są odzwierciedleniem naszych domowych relacji, jeśli nie są one zaburzone to pozytywnie oddziaływają na przyszłość młodego człowieka. Dlatego tak bardzo ważne jest, aby te relacje cały czas zacieśniać, a wspólne chwile jak te są najlepszą do tego okazją.
Dzień Dziecka został współorganizowany przez Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku. Działanie odbyło się w ramach kampanii “Postaw na rodzinę” i wynika z realizacji zadań “Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Brzostek na lata 2023- 2024″.
„Tchnienie zielonej wiosny w polskiej poezji- Rodzina rozkwita coraz piękniej”.
Sprawozdanie.
W dniach 27- 29. 03. 2023 r., został przeprowadzony konkurs o tematyce wiosennej „Tchnienie zielonej wiosny w polskiej poezji- Rodzina rozkwita coraz piękniej” w klasach I- III, przy współpracy biblioteki szkolnej.
Konkurs składał się z trzech etapów:
Konkurs plastyczny- 27.03.
Konkurs recytatorski- 28. 03.
Quiz wiedzy wiosennej- 29.03.
Podczas pierwszego etapu, uczniowie wspólnie z rodzicami przystąpili do wykonywania prac plastycznych związanych z tą przepiękną porą roku, jaką jest wiosna. Technika prac była dowolna. Pojawiły się farby, kredki, kolorowe długopisy, piankowe ozdoby a nawet wata i guziczki. Dzieła naszych podopiecznych były niezmiernie kolorowe, radosne i pełne pozytywnej energii. Były przede wszystkim dziecięce a co za tym idzie pełne ciepła i tego “czegoś” co mają tylko dzieci. Ukazały w nich wspólnie z rodzicami, jak wygląda wiosna ich oczami. Pojawiły się klekoczące bociany, zielone żaby, niezliczone ilości kwiatów i mnóstwo pięknego słońca. Każde dziecko otrzymało punkty w skali od 1 do 10. Dokonując oceny, komisja brała pod uwagę przede wszystkim poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia, indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych oraz jego zaangażowanie w pracę konkursową. Doceniany był również wysiłek wkładany przez ucznia, pomysłowość i odpowiedni dobór materiałów.
Drugi etap konkursu dotyczył recytacji wybranego wiersza o tematyce wiosennej. Uczniowie wspólnie z rodzicami zastanawiali się, który wiersz najlepiej sprawdzi się w wykonaniu ich pociech. Pojawiła się cała paleta wielobarwnych wierszy. Jedne krótsze, drugie dłuższe, inne śmieszne i te z nutką nadziei. Tak różnorodne jak i osobowości naszych dzieci są różne. Jedno jest pewne, każde z nich zmierzyło się z tremą związaną z publicznym występem, przedstawiło emocje płynące z wiersza najlepiej jak potrafiło, a dodatkowo wystąpiło w specjalnie na tą okazję przygotowanym wspólnie z rodzicami stroju. Było pięknie, wzruszająco i wyjątkowo. Było niepowtarzalnie. W tym etapie również uczniowie mogli zdobyć maksymalnie 10 punktów. Pomoc rodziców również na tym etapie była nieoceniona. To oni znają swoje dzieci najlepiej i na nich spoczywała odpowiedzialność takiego doboru wiersza, aby nie był zbyt trudny, ukazał mocne strony ich dziecka i pozwolił mu tą recytacją się cieszyć, a nie stresować.
Ostatni etap konkursu to quiz wiedzy wiosennej. Uczniowie przystąpili do rozwiązywania testu przygotowanego na tablicy multimedialnej w sali komputerowej. Na kartach odpowiedzi zapisywali poprawne informacje. Pytań było 20, za każde z nich po pół punktu, czyli również w tym etapie dzieci mogły zdobyć 10 punktów. Pytania dotyczyły wiosny, jej zwiastunów oraz zbliżających się wielkimi krokami Wielkanocy. Rodzice wspólnie z dziećmi obejrzeli filmy edukacyjne o wiośnie oraz wybrali się na wiosenne spacery, aby naocznie dostrzec wszystkie zwiastuny wiosny. Również wychowawcy w ramach zadań zawartych w kampanii, przeprowadzili rozmowy z dziećmi i ich rodzicami na temat profilaktyki uzależnień wśród najmłodszych. Była to pierwsza część takich spotkań, których zaplanowanych jest więcej. Spotkania te zostały podparte filmami edukacyjnymi. Wyjaśniały one, jak budować u dziecka pewność siebie w trudnym czasie. Młodym ludziom uświadamiały, jak dużo robią dla nich rodzice, by zorganizować życie w dzisiejszych warunkach, gdzie jest powszechny pośpiech i brak czasu na to co ważne. Pokazane zostało, że mają wiele powodów do wdzięczności. Na koniec zostały zachęcone do okazywania uczuć i szczerych rozmów.
Po zakończonym ostatnim etapie wiosennego konkursu, komisja w składzie: mgr Barbara Urban, mgr Justyna Kolbusz, mgr Mariola Zielak i mgr Honorata Nowak, podliczyła punkty wyłaniając najlepszych trzech uczniów z każdej klasy. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe nagrody, które po pozytywnym zaopiniowaniu przez Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku zostały współfinansowane w ramach kampanii “Postaw na rodzinę”. Powyższe działania miały bowiem na celu realizację zadań zawartych w “Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Brzostek”. Z tego też źródła zostały sfinansowane artykuły papiernicze i drobne nagrody pocieszenia dla uczestników.
Konkurs „Tchnienie zielonej wiosny w polskiej poezji- Rodzina rozkwita coraz piękniej”, przyczynił się do poprawy komunikacji między członkami rodziny, budowaniu prawidłowych relacji, zacieśnianiu więzi rodzinnych przy wspólnym wykonywaniu prac plastycznych oraz przy przygotowywaniu wspólnie z dzieckiem stroju wiosennego, dopełniającego efekt końcowy recytowanego wiersza.
Zwycięzcy klasa I:
I miejsce- Honorata Szczepkowicz
2 miejsce- Eliza Dec
3 miejsce- Karol Raś , Ewelina Zając
Zwycięzcy klasa II:
I miejsce- Artur Stasiowski
2 miejsce- Michał Bielański
3 miejsce- Mikołaj Pluta ,Szymon Świstak
Zwycięzcy klasa III:
I miejsce- Zuzanna Zielak
2 miejsce- Karolina Chajec
3 miejsce-Weronika Lorek, Amelia Staniszewska
Gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom wiosennego konkursu. Dziękujemy rodzicom za pomoc oraz wsparcie. Mamy nadzieję, że te wszystkie pozytywne emocje, które towarzyszyły nam w trakcie trwania konkursu i podczas przygotowań do niego, będą procentowały w przyszłości. Dziękujemy za zaangażowanie, kreatywność i mnóstwo pozytywnej energii.
Zdjęcia z rozdania nagród
Stawiamy na rodzinę! Postaw i Ty!
Lekcje wychowawcze w klasach I-III w oparciu o ulotki:
“Pokazuj uczucia i możliwości ” oraz “Jesteśmy silni, nie zapominamy o sobie”.
Uczniowie klas I- III wraz ze swoimi wychowawczyniami, panią Mariolą Zielak, panią Barbarą Urban i panią Honoratą Nowak zrealizowali w ramach kampanii “Postaw na rodzinę”, cykl tematów związanych z prawidłowymi relacjami w rodzinie. Opierały się one na następujących tematach: “Pokazuj uczucia i możliwości ” oraz “Jesteśmy silni, nie zapominamy o sobie”. Wyżej wymienione kwestie zostały zasygnalizowane na ulotkach, udostępnionych przez MGOPS Brzostek.
Ze względu na wiek uczniów, panie postanowiły dobrać takie formy i metody przeprowadzenia zajęć, aby stały się one przede wszystkim dobrą zabawą, a co za tym idzie, odpowiedzi dzieci, żeby były spontaniczne, szczere i co najważniejsze prawdziwe. Celem tych zajęć było m. in. uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka, poznanie prawidłowych postaw i emocji, jakie pojawiają się między członkami rodziny oraz wyłonienie sposobów na skuteczną komunikację w niej. Ważnym akcentem podczas tych lekcji wychowawczych było też podkreślenie siły rodziny, tego jak wielkie znaczenie ma wsparcie bliskich nam osób, czy to w drobnych kłopotach czy poważnych problemach. Rozmowa z uczniami, z wykorzystaniem różnych pomocy dydaktycznych, chusty animacyjnej i relaksującej muzyki, wprowadzającej w odpowiedni nastrój, pozwoliły na wspólne ustalenie zachowań, które pomogą umocnić więzi rodzinne i rozbudzić w sobie poczucie przynależności do rodziny. Na białych kartkach papieru uczniowie przedstawiali swoje kolorowe dzieciństwo, rysowali swój najlepszy i ten nieco gorszy dzień, opowiadali o nich i uzasadniali, dlaczego to właśnie te sytuacje postanowili pokazać. Za pomocą mapy myśli pisali z czym kojarzy się im postać mamy i taty, co im zawdzięczają, za co dziękują i o co proszą. Aby te emocje uwiecznić, wychowawczynie postanowiły przelać je na papier i tak powstały niesamowite teksty, pełne wdzięczności, serdeczności i tej niewinnej dziecięcej miłości. W odpowiedziach dzieci padały między innymi takie deklaracje : “ Uwielbiam buziaka w czoło od mojego taty jak idę spać”, “ Moja mama robi najlepsze pierożki z truskawkami i lubię razem robić z nią zakupy”, “ Lubię z tatą się wygłupiać i jeść orzeszki”, “Zrobiliśmy sobie z tatą męski wypad i poszliśmy razem na lody i na ryby”, “ Moja mama zawsze wie co chcę zjeść na śniadanie, nawet nie muszę jej mówić”. Wszystkie odpowiedzi były bardzo pozytywne, nie pojawiły się żadne negatywne emocje, może z wyjątkiem pewnej nuty tęsknoty za tymi wspólnymi chwilami i życzeniem sobie, żeby było ich jak najwięcej.
Stawiamy na rodzinę! Postaw i Ty!
Lekcje wychowawcze w klasie IV
w oparciu o ulotkę “Rozmowa z rodzicami- klucz do sukcesu”.
W marcu rozpoczęła się nasza fantastyczna przygoda związana z kampanią “Postaw na rodzinę”. Jest ona współorganizowana z Krakowską Akademią Profilaktyki oraz finansowana przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku w ramach „Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Brzostek na lata 20023-2024”. Kampania ta to pozytywna profilaktyka, bez pouczania i moralizowania, za to z odwołaniem do najważniejszej wartości w życiu każdego z nas – RODZINY. W ramach tej akcji podajemy ważne informacje profilaktyczne rodzicom, opiekunom i uczniom, w trakcie zaplanowanych działań oraz dzielimy się plakatami i ulotkami związanymi z kampanią „Postaw na rodzinę”. Działania, które realizujemy mają na celu wzmocnienie rodzinnych więzi. Ulotki pomogły nam w przybliżeniu najważniejszych kwestii. Systematycznie na kilku lekcjach wychowawczych, wychowawcy rozmawiali ze swoimi wychowankami, czym dla nich jest rodzina, za co cenią najbardziej swoich rodziców, za co chcieliby im podziękować czy co w swoim postępowaniu zmienić, by mama i tato mogli być z nich dumnym. Poruszony został również temat izolacji, związanej z pandemią i jej pozytywnych oddziaływań na relacje rodzinne. Rozmowy i wszelkie działania były przemyślane ze strony wychowawców i dostoswane do wieku uczniów. W klasach 1-3 przybrały postać mapy myśli, rysunku i swobodnych rozmów. Natomiast w klasach IV- VIII zrealizowane zostały lekcje wychowawcze o tematyce relacji i komunikacji w rodzinie w oparciu o filmy edukacyjne oraz ulotki tematyczne “Postaw na rodzinę”, które zostały rozdane zarówno uczniom, jak i ich rodzicom.
Wychowawczyni klasy IV, pani Agnieszka Jędrzejczyk, niezwykle lekko i przyjemnie odniosła się do niełatwego tematu jakim jest rozmowa. Rozmowa zwłaszcza z dorastającym dzieckiem, w którym hormony czasami biorą górę, a zdanie grupy rówieśniczej jest bardziej znaczące niż opinia mamy i taty, nie zawsze jest prosta. W nieco łagodniejszym świetle została przedstawiona kwestia miłości i troski rodziców o ich dzieci. To, że rodzice czasami czegoś zabraniają wypływa z ich życiowego doświadczenia a nie złośliwości. Kto z nas nie pamięta słów mamy, że jak będziemy mieć swoje dzieci to inaczej będziemy patrzeć na kwestię wyjścia z koleżankami o 20 na spacer, czy ubranie nieco za krótkiej sukienki, Jeden z uczniów w odpowiedzi na ankietowe pytanie w ulotce “Rozmowa z rodzicem- kluczem do sukcesu”, pięknie odpowiedział co umie dzięki swojej mamie: “Dzięki mojej mamie umiem szanować innych, jestem pewny siebie, nie daje się, patrzę tylko na dobre rzeczy i mam chęć te dobre rzeczy robić”. Były też całkiem przyziemne odpowiedzi takie jak to, że mama nauczyła mnie robić babeczki, gotować makaron, myć naczynia, a nawet sprzątać czy modlić się. W pytaniu, czego nauczył mnie tato, również padały ciekawe zdania: “Tata nauczył mnie naprawiać pojazdy, łowić ryby i grać w piłkę”. Inny uczeń stwierdził, że tata nauczył go jeździć na rowerze, ale przede wszystkim pokazał mu czym jest dyscyplina i samodzielność, dzięki czemu teraz jest mu łatwiej wypełniać swoje obowiązki. Jest też odpowiedź, która wspaniale puentowała zajęcia pani Agnieszki : “Tata nauczył mnie doceniać i cieszyć się tym co mam”. Może to tylko dla kogoś zwykłe słowa, ale dziecko zawsze stara się mówić spontanicznie, nie analizuje czy to jest dobre czy nie, tylko mówi to co myśli. Więc my wszyscy, również a nawet przede wszystkim dorośli cieszmy się z tego co tu i teraz, nie zamartwiając się na zapas. W ankiecie padły również stwierdzenia, że najbardziej warte zapamiętania dla dzieci będą WSPÓLNE chwile z rodzicami. Nie sam fakt wyjazdu w ciekawe miejsce, tylko możliwość bycia ze sobą, tak po prostu bycia razem.
Stawiamy na rodzinę! Postaw i Ty!
Lekcje wychowawcze w klasie V i VI w oparciu o ulotkę
”Razem mamy moc”
oraz “Umożliwiaj częste kontakty z rówieśnikami “.
Klasa VI i V również zmierzyły się z tematem prawidłowej i co najważniejsze konstruktywnej komunikacji między rodzicami a dziećmi. Przyświecało im hasło “Razem mamy moc”, dodatkowo wspierane przez jakże ważne stwierdzenie “Umożliwiaj częste kontakty z rówieśnikami “. Wraz z wychowawcami, panią Bernadetą Dziedzic i panem Sławomirem Ramsem, na kilku lekcjach wychowawczych zastanawiali się w czym tkwi złoty środek między zakazem a nakazem. Dziecko ma prawo mieć własne zdanie, ma prawo czuć inaczej niż jego rodzice. Jest zupełnie odrębną jednostką niż jego mama czy tato. Rodzice jednak mają prawo a nawet obowiązek zwrócić uwagę na sytuację, które mogą zagrażać ich pociechom. Często pierwsze “zgrzyty” między rodzicami a dziećmi pojawiają się, gdy relacje ich dziecka z koleżankami, kolegami zaczynają burzyć ogólne zasady przyjęte w domu. Nie unikniemy jednak takich sytuacji. Dziecko musi mieć swoją przestrzeń, a najlepiej tą lukę wypełniają mu jego kumple, którzy mają podobne zainteresowania i pasje, oglądają podobne programy telewizyjne, grają w te same gry komputerowe, czy też noszą niemalże identyczne jeansy czy przykrótkie sweterki. W grupie rówieśniczej dziecko uczy się współpracy, tolerancji, negocjowania, sztuki kompromisów, rozwija zdolności komunikacyjne. Dlatego też rola kontaktów z równolatkiem jest niezwykle ważna, tak bardzo istotna w prawidłowym rozwoju dziecka. Umożliwianie mu interakcji z koleżeństwem wzmacnia jego pewność siebie i buduje poczucie bycia ważną częścią szkolnej społeczności.
Pandemia covid- 19, gdzie po wielu miesiącach zamknięcia szkół i przymusowej izolacji, doszło do sytuacji, że młodzi ludzie jak nigdy dotąd są spragnieni interakcji z kolegami. Rolą nas dorosłych jest stworzenie im takich warunków, aby mogli spotykać się “na żywo”, a nie oglądać w ekranach tabletów, laptopów czy telefonów komórkowych, jak w czasie lockdownu. To od nas też zależy czy będziemy rozmawiać z naszymi dziećmi, czy tylko wydawać im polecenia. Czy będziemy ich słuchać i jednocześnie słyszeć ich potrzeby, zwłaszcza te niewypowiedziane, te skrywane gdzieś głęboko, pod ogromną poduchą lęku, strachu, wstydu i zagubienia. Uczniowie pytani, za co docenili mamę i tatę w czasie izolacji, jednogłośnie odpowiadali, że za to, że czują się przy nich bezpiecznie i że się o nich troszczą. Padła też taka bardzo budująca odpowiedź: “Jak byliśmy zamknięci w domu to bawiliśmy się, rozmawialiśmy ze sobą, mieliśmy jakoś więcej czasu dla siebie, nawet oglądaliśmy album ze zdjęciami”. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Nie krępowali się w opowiadaniu o tym jak wyglądał czas ich izolacji w domu podczas pandemii. Ich odpowiedzi były bardzo podobne, np.. Na pytanie jak spędzali czas z rodzicami odpowiadali: graliśmy w piłkę, układaliśmy puzzle, oglądaliśmy wspólnie filmy, graliśmy w gry planszowe, bawiliśmy się. Mieli również zbliżone stanowisko co to pytania, za co chcieliby podziękować mamie i tacie. Padały między innymi takie stwierdzenia: za miłość, za troskę, za to co robią dla mnie i mojego rodzeństwa, za wszystko co robią każdego dnia, za opiekę, za bezpieczeństwo czy za wspólnie spędzone chwile. Jedno z dzieci krótko, ale jakże wymownie odpowiedziało: “Dziękuję rodzicom, że są”. Każda sytuacja czegoś nas uczy, również te mniej przyjemne sprawiają, że nabieramy dystansu do pewnych kwestii. Uczniowie po zakończonych warsztatach na lekcjach wychowawczych, obrali jedno stanowisko- postarają się jeszcze bardziej doceniać i ufać swoim rodzicom, a my rodzice- docenimy i zaufamy naszym dzieciom, tak na “maksa”, tak “mega bardzo “, jak to mówią nasze szkraby.