Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Kamienicy Górnej
Podstawa prawna:
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. G. Piramowicza w Kamienicy Górnej opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
Działania te obejmują w szczególności:
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
Zadania profilaktyczne programu to:
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
VII. Harmonogram działań
| SFERA | Zadania | Forma realizacji | Osoby odpowiedzialne | Termin |
| INTELEKTUALNA | Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów | Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy | nauczyciele,
wychowawcy |
30 października |
| Rozwijanie zainteresowań
i zdolności uczniów |
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miejscowości,
przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły, Szkolenie rady pedagogicznej z zakresu aktywnych metod pracy Przeprowadzenie przez nauczycieli 1 zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy |
nauczyciele wychowawcy
koordynator WDN dyrektor |
Cały rok
zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie Zgodnie z terminami obserwacji lekcji ustalonym w planie nadzoru pedagogicznego |
|
| Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień | zajęcia z orientacji zawodowej | wychowawcy, | II semestr (zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach) | |
| Kształtowanie postawy twórczej | szkolny festiwal twórczości artystycznej
„MAM TALENT” |
wychowawcy, | Luty 2022r. | |
| Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów | warsztaty w klasach (V,VI,VII)
debata na temat wartości i zasad wolontariatu |
wychowawcy | pierwsze półrocze | |
| Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych | lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, szkolne konkursy z nagrodami na najwyższą średnią i najlepszą frekwencję | przewodniczący zespołu wychow. | zajęcia zgodnie z harmonogramem opracowanym w zespołach wychowawczych dla poszczególnych klas
Opracowanie regulaminu konkursu Ogłoszenie wyników konkursu czerwiec 2022 |
|
| Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy | lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem | wychowawcy, | Cały rok, | |
| MORALNA | Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej | działalność charytatywna, wolontariat szkolny | opiekun samorządu szkolnego | Cały rok |
| Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych | świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu,
spotkanie z weteranem II wojny światowej |
nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania | zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie | |
| Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu | wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze, | wychowawcy | terminy konkretnych wycieczek planowanych przez wychowawców i nauczycieli | |
| Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii | lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce,
wycieczki |
nauczyciele, wychowawcy | zgodnie z opracowanym harmonogramem | |
| Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję | lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, | wychowawcy klas przewodniczący zespołu wychowawczego | zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Przewodniczącego zespołu wychow. | |
| Promowanie zdrowego stylu życia | Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców | nauczyciel WF, nauczyciel biologii i wychowawcy klas | 1 czerwca | |
| SPOŁECZNA | Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły | Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych,
lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
wychowawcy | październik |
| Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego | Udział w akcji sprzątanie świata.
Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze. |
koordynator | wrzesień | |
| Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy | warsztaty dla klas VII prowadzone przez nauczyciela przedsiębiorczości ,nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy | nauczyciel przedsiębiorczości | drugie półrocze | |
| Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego |
analiza frekwencji uczniów
systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami, |
Wychowawcy,
dyrektor |
sporządzanie miesięcznych zestawień obecności w pierwszym dniu miesiąca następującego po okresie kontroli
Zgodnie z harmonogramem zebrań i dni otwartych, ustalonym na dany rok szkolny |
|
| EMOCJONALNA | Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości | warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP
lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce ? wskazanie konkretnych zajęć |
wychowawcy | listopad |
| Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły | zajęcia integracyjne w klasie IV i VI
lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmu o agresji i jej unikaniu |
Wychowawcy klas | zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów |
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Kamienicy Górnej w dniu 29.09.2019r.



Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.

39-232 Grudna Dolna
Kamienica Górna 172