Wszyscy jesteśmy przekonani, że motywację do nauki i zainteresowanie przedmiotem budzi emocjonalne zaangażowanie uczniów, a nie tylko przekaz informacji. Opierając się na zainteresowaniach jako głównym motywie uczenia się, stosunkowo łatwo można wprowadzać metody aktywizujące, czyli takie, w których uczeń stara się nie tylko biernie przyjąć wiedzę, ale w sposób czynny ją zdobywać. Część wiedzy to pewne fakty, o których dowiaduje się od nauczyciela, telewizji, Internetu lub z książki. Wiadomo jednak, że znacznie dłużej pamięta się informacje zdobyte w wyniku własnych poszukiwań niż te z wykładów.
Sadziliśmy ziemniaki, fasolę, dynię ozdobną i dynię olbrzymią. Opiekowaliśmy się mrówkami. Zajmowaliśmy się uprawą kwiatów ozdobnych. Obserwowaliśmy z pomocą lupy jak zmienia się przyroda wokół nas.
W naszej szkole przeprowadziliśmy szereg różnych zajęć, w których dominowały metody aktywizujące. Uczniowie sami dochodzili do pewnych wniosków, Samodzielnie próbowali, eksperymentowali, troszczyli się o to co hodowali. Sprawiało im to mnóstwo radości. Do utrwalenia tych zajęć posłużył nam sprzęt z programu „Laboratorium przyszłości”.
Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.