Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych

U większości dzieci występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych (języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego). Konieczne są w tych wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy

 

Zabawy i ćwiczenia warg

  • Minki – spróbujmy pokazać jakie robimy minki gdy jesteśmy:

weseli – płaskie wargi – rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki,

smutni – robimy podkówkę z warg,

obrażeni – wargi nadęte,

zdenerwowani – wargi wąskie.

  • Całuski – przesyłanie całusków – wargi wysunięte do przodu, cmokanie.
  • Rybka – pokazujemy jaki pyszczek ma rybka, wysuwamy wargi do przodu i rozszerzamy na końcu.
  • Zły pies – naśladujemy złego psa – unosimy górną wargę, pokazujemy zęby. Dzieci mogą również naśladować warczenie psa.
  • Gorąca zupa – pokazanie jak chłodzimy wargami zupę.
  • Echo – dobitne wymawianie za nauczycielem samogłosek a, o, e, i, u, y.
  • Kotki – kotki robią pyszczek (wargi do przodu) i przesuwają pyszczkiem w prawą i w lewą stronę.
  • Kotek ma wąsy i nimi porusza (między wargami dziecko trzyma słomkę). Koty ziewają, oblizują się itp.
  • Masaż warg – nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
  • Baloniki – nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, balon pękł – dziecko palcami uderza w policzki.

 

Zabawy i ćwiczenia języka

Prowadząc ćwiczenia języka należy pamiętać, aby te ćwiczenia rozpoczynać od obszernych ruchów języka na zewnątrz jamy ustnej, a następnie przechodzić do ruchów wewnątrz jamy ustnej.

  • Spróbuj jak najdalej – kierowanie języka do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę.
  • Szczoteczka – język to szczoteczka do zębów i będziemy po kolei czyścić zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z dwóch stron. W trakcie zabawy naśladujemy płukanie buzi wodą – powietrze z jednego policzka przechodzi do drugiego itp.
  • Języczek maszeruje – język będzie maszerował jak żołnierz:

na raz – czubek języka kierujemy na dolną wargę,

na dwa – czubek języka do prawego kącika ust,

na trzy czubek języka na górną wargę,

na cztery – czubek języka do lewego kącika ust.

  • Cyrkowiec – język będzie próbował wykonać różne sztuczki np.

górkę – czubek języka oparty o dolne zęby, środek się wybrzusza,

rurkę – przez którą można wdychać lub wydychać powietrze lub udawać, że pijemy sok,

szpilkę – układanie wąskiego języka,

wahadełko – przesuwaniem językiem do kącików ust w stronę prawą i lewą – język nie dotyka warg.

  • Łyżeczka – unoszenie przodów i boków języka,
  • Łopatka – wysuwanie płaskiego i szerokiego języka, itp.
  • Koniki – czubek języka uderza o podniebienie i opada na dół. Raz konik idzie wolno, to biegnie, parska, śmieje się iha –ha.
  • Śniadanko misia – miś starannie oblizuje wargi przy otwartych ustach – wargi smarujemy miodem, czekoladą, bitą śmietaną.
  • Żabka – dziecko ma z talerzyka zebrać płatki kukurydziane posługując się tylko czubkiem języka. Dziecko stara się wyciągnąć długi język – taki jak ma żaba, wąż.
  • Masażysta – czubek języka będzie masował delikatnie podniebienie (wcześniej trzeba dziecku wytłumaczyć i pokazać gdzie jest podniebienie), dotyka dziąseł na górze i dole, masuje wargi, język masuje od środka policzki (raz prawe, lewe), próbuje rysować kreseczki i kółeczka.

 

Zabawy i ćwiczenia szczęki dolnej

  • Ziewanie – naśladowanie otwierania szeroko buzi jak podczas ziewania.
  • Wąchanie kwiatów – duży wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski aa (jako zachwyt), oo (zdziwienie).
  • Chwytanie górnej wargi dolnymi zębami.
  • Syczenie węża – opuszczanie i unoszenia dolnej szczęki. Wymawianie szerokiego i przechodzenie do wymawiania a połączonego z głoską s.
  • Przesuwanie opuszczonej szczęki w prawo i w lewo.
  • Mocne wysuwanie szczęki do przodu i cofanie do pozycji wyjściowej.

 

Ćwiczenia policzków

  • Nadymanie policzków.
  • Wciąganie policzków.
  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • płukanie gardła (ciepłą wodą lub na niby),
  • lekki kaszel,
  • chrapanie na wdechu i wydechu,
  • wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku,
  • głębokie oddychanie (wdech nosem – podniebienie opuszczone, wydech ustami – podniebienie uniesione zamyka dostęp do jamy nosowej) – ruchy podniebienia miękkiego można obserwować w lusterku,
  • zabawa „w świnkę” – chrząkanie (za długa i za intensywna zabawa może podrażnić gardło!),
  • gęganie (gę, gę) przy szeroko otwartych ustach, z językiem leżącym swobodnie przy dolnych siekaczach,
  • wymawianie krótkiej samogłoski przy szeroko otwartych ustach. W lusterku widoczne są wtedy ruchy podniebienia miękkiego i tylnej ściany gardła.
Data dodania: 2025-11-13 09:50:05
Ilość wyświetleń: 7

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.

Eugeniusz Kwiatkowski
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej