Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp.
Zestaw ćwiczeń i zabaw usprawniających oddech
Puszczanie baniek mydlanych jest nieco trudniejszym ćwiczeniem do wykonania. Wydech musi być powolny, równomierny i długi – a efekt widoczny w postaci pięknych, tęczowych, mieniących się kul. Zabawę tę można przeprowadzić także i w formie konkursu – np. zwycięża ten, kto wydmucha większą bańkę mydlaną.
Przedmiot kładziemy na środku stolika, po obu stronach stolika stoją/ siedzą/klęczą dzieci, buzia jest na poziomie powierzchni stolika.
Dmuchamy lekko na piłeczkę, podajemy ją sobie wzajemnie.
Dmuchamy mocno na piłeczkę, staramy się „wbić gola” przeciwnikowi.
Do miski napełnionej wodą wkładamy papierowy stateczek. Pilnując prawidłowego oddechu – z naciskiem na wdech nosem, polecamy dziecku by dmuchało na statek tak, aby płynął on po wodzie.
Dziecko otrzymuje plastykową słomkę do napojów i za jej pomocą ma za zadanie zdmuchnąć około 10 papierków z gładkiej powierzchni, np. z blatu stołu.
Tę zabawę również można przeprowadzić w formie konkursu. Dmuchamy na zapaloną świecę w taki sposób, by płomień wyginał się, ale nie gasł. Wygrywa ten zawodnik, którego świeca będzie paliła się najdłużej.
Mecz ten można rozgrywać siedząc po dwóch stronach stołu lub leżąc na brzuchu na podłodze. Zadanie polega na wdmuchnięciu np.: piłeczki ping-pongowej do bramki przeciwnika. Zwycięża ten, kto uzyska jak najwięcej bramek. Odległość między bramkami powinna wynosić około 50 – 100 cm, w zależności od stopnia zaawansowania ćwiczeń.
Na brzuszek leżącego na podłodze dziecka należy położyć jego ulubioną zabawkę – misia, pajacyka, kotka itp. W czasie wdechu zabawka powinna unosić się do góry, przy wydechu natomiast opadać. Zarówno wdech jak i wydech muszą być bardzo wolne i równomierne, z chwilowym zatrzymaniem powietrza, by na przykład misiu nie spadł z huśtawki.
Przygotowujemy dwie cieniutkie papierowe serwetki. Razem z dzieckiem robimy z nich latawce. Stojąc, wyciągamy dłoń, na której kładziemy latawca, nabieramy głęboko powietrza a następnie wydmuchujemy, kierując jego strumień tak, by nasz latawiec unosił się wspaniale do góry.
Dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu. Huśta ją przy pomocy oddechu. Aby zabawka nie spadła, oddech musi być wolny i równy.
Dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu. Huśta ją przy pomocy oddechu. Aby zabawka nie spadła, oddech musi być wolny i równy.
Nadymanie policzków i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi.
wdech połączony z odwróceniem ramion (dłonie do przodu), wydech z nawróceniem ramion
„Jedna wrona bez ogona.
Druga wrona bez ogona
Trzecia wrona bez ogona (…)
a ta jedenasta, wrona ogoniasta”.



Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.

39-232 Grudna Dolna
Kamienica Górna 172