SÄ… one bardzo ważnÄ… grupÄ… ćwiczeÅ„ logopedycznych. StymulujÄ…c funkcje sÅ‚uchowe, przyczyniamy siÄ™ do rozwoju mowy dziecka. Można przeprowadzić je w domu, na podwórku, w pobliżu ruchliwej ulicy i w lesie.
Przykładowe zabawy i ćwiczenia słuchowe
„ Co sÅ‚yszÄ™?” – dziecko siedzi z zamkniÄ™tymi oczami, nasÅ‚uchuje, rozpoznaje nazywa odgÅ‚osy dochodzÄ…ce z sÄ…siedztwa, ulicy, parku itp.
„ Zgadnij, co wydaÅ‚o dźwiÄ™k?” – uderzanie paÅ‚eczkÄ… w szkÅ‚o, fajans, metal, kamieÅ„, drewno itp.
Toczenie różnych przedmiotów po podÅ‚odze, np. piÅ‚ki, kasztana, kamienia – rozpoznawanie odgÅ‚osu przez dzieci, odtwarzanie ich.
Odtwarzanie przez dziecko odgÅ‚osów i czynnoÅ›ci zaproponowanych przez dorosÅ‚ych, np. uderzanie o siebie klockami, Å‚yżeczkami, garnuszkami; uderzanie Å‚yżeczkÄ… o pustÄ… szklankÄ™, o szklankÄ™ z wodÄ…, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokoÅ›ci, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole – przy ich odtwarzaniu dziecko powinno opierać siÄ™ tylko na usÅ‚yszanych bodźcach sÅ‚uchowych, nie powinno widzieć wykonywania ich rzez dorosÅ‚ych.
Odtwarzanie w odpowiedniej kolejnoÅ›ci sekwencji dźwiÄ™ków wydawanych przez instrumenty muzyczne, przedmioty codziennego użytku itp. (na poczÄ…tku dwóch, trzech dźwiÄ™ków, potem można zwiÄ™kszać ich liczbÄ™).
Zabawa w głuchy telefon.
Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniÄ™tym pudeÅ‚ku po wydawanym odgÅ‚osie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
„GrajÄ…ce jajeczka” – w opakowaniach po jajkach niespodziankach
umieszczamy różne rzeczy, np. piasek, ryż, gwoździe, groch, pÅ‚atki,
połamany makaron, drobne monety itp. i prosimy dziecko o
wyszukanie dwóch identycznie brzmiÄ…cych jajeczek.
Rozróżnianie i naÅ›ladowanie gÅ‚osów zwierzÄ…t: kota, psa, krowy,
kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
Rozróżnianie odgÅ‚osów pojazdów: samochodu, pociÄ…gu, motoru, traktora itp.
Rozpoznawanie po dźwiÄ™ku różnych urzÄ…dzeÅ„ domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Wyróżnianie wyrazów w zdaniu (stawianie tylu klocków, rysowanie tylu kóÅ‚eczek, klaskanie tyle razy, ile sÅ‚ów sÅ‚yszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
Dzielenie wyrazów na sylaby (na poczÄ…tku wyrazy dwusylabowe, potem o coraz wiÄ™kszej liczbie sylab).
Podawanie przez dziecko przykÅ‚adów wyrazów dwu, trzy i czterosylabowych.
Segregowanie obrazków wedÅ‚ug np.: pierwszych gÅ‚osek
Wyszukiwanie sÅ‚ów z podanÄ… sylabÄ….
Wyodrębnianie głosek i sylab na początku, na końcu i w środku wyrazu.
Rozróżnianie mowy prawidÅ‚owej od nieprawidÅ‚owej, np. safa czy szafa.
Powtarzanie ciÄ…gów wyrazów
Różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu – paronimów (babka – papka, góry – kury, domek – Tomek
Ćwiczenie pamięci słuchowej z użyciem kalkulatora: słuchanie wymienianych cyfr, a następnie wystukiwanie ich na kalkulatorze w takiej samej kolejności. Zaczynamy od trzech cyfr i stopniowo dodajemy liczbę wymienianych cyfr. Za każdym razem sprawdzamy kolejność na kalkulatorze.
Odtwarzanie struktur dźwiÄ™kowych („rytmu”) na podstawie ukÅ‚adów przestrzennych. Przed dzieckiem ukÅ‚adamy klocki w szeregu zachowujÄ…c miÄ™dzy nimi odstÄ™py lub zsuwajÄ…c klocki razem. Wskazujemy, gdzie jest poczÄ…tek, a gdzie koniec szeregu. WiÄ™kszym odlegÅ‚oÅ›ciom miÄ™dzy klockami bÄ™dzie odpowiadaÅ‚a dÅ‚uższa przerwa miÄ™dzy stukniÄ™ciami, natomiast krótszym-przerwy krótkie.
Odtwarzanie wystukanego „rytmu” w ukÅ‚adzie przestrzennym. UczeÅ„ ma do dyspozycji kilka klocków. Osoba dorosÅ‚a wystukuje rytm zasÅ‚aniajÄ…c rÄ™kÄ…. Zadaniem ucznia jest uÅ‚ożyć klocki do tego rytmu.
Wyszukiwanie wyrazu w innym (kolekcja, zegar, koszula, maskotka, Malwina, malina, unikalne, nalepka, maszyna, klaser).
„Czy taki wyraz istnieje czy sobie go wymyÅ›liÅ‚am?”, np.: sala, mata, zata, leta.
Dzieje chemii i przemysÅ‚u chemicznego biegnÄ… dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji koÅ„cowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepniÄ™cia fali wielkiej ewolucji.