Ćwiczenia słuchowe - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Grzegorza Piramowicza w Kamienicy Górnej
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Ćwiczenia słuchowe

SÄ… one bardzo ważnÄ… grupÄ… ćwiczeÅ„ logopedycznych. StymulujÄ…c funkcje sÅ‚uchowe, przyczyniamy siÄ™ do rozwoju mowy dziecka. Można przeprowadzić je w domu, na podwórku, w pobliżu ruchliwej ulicy i w lesie.

 

PrzykÅ‚adowe zabawy i Ä‡wiczenia sÅ‚uchowe

  • „ Co sÅ‚yszÄ™?” – dziecko siedzi z zamkniÄ™tymi oczami, nasÅ‚uchuje, rozpoznaje nazywa odgÅ‚osy dochodzÄ…ce z sÄ…siedztwa, ulicy, parku itp.
  • „ Zgadnij, co wydaÅ‚o dźwiÄ™k?” – uderzanie paÅ‚eczkÄ… w szkÅ‚o, fajans, metal, kamieÅ„, drewno itp.
  • Toczenie różnych przedmiotów po podÅ‚odze, np. piÅ‚ki, kasztana, kamienia – rozpoznawanie odgÅ‚osu przez dzieci, odtwarzanie ich.
  • Odtwarzanie przez dziecko odgÅ‚osów i czynnoÅ›ci zaproponowanych przez dorosÅ‚ych, np. uderzanie o siebie klockami, Å‚yżeczkami, garnuszkami; uderzanie Å‚yżeczkÄ… o pustÄ… szklankÄ™, o szklankÄ™ z wodÄ…, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokoÅ›ci, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole – przy ich odtwarzaniu dziecko powinno opierać siÄ™ tylko na usÅ‚yszanych bodźcach sÅ‚uchowych, nie powinno widzieć wykonywania ich rzez dorosÅ‚ych.
  • Odtwarzanie w odpowiedniej kolejnoÅ›ci sekwencji dźwiÄ™ków wydawanych przez instrumenty muzyczne, przedmioty codziennego użytku itp. (na poczÄ…tku dwóch, trzech dźwiÄ™ków, potem można zwiÄ™kszać ich liczbÄ™).
  • Zabawa w gÅ‚uchy telefon.
  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniÄ™tym pudeÅ‚ku po wydawanym odgÅ‚osie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniÄ…cego budzika.
  • „GrajÄ…ce jajeczka” – w opakowaniach po jajkach niespodziankach

umieszczamy różne rzeczy, np. piasek, ryż, gwoździe, groch, pÅ‚atki,

poÅ‚amany makaron, drobne monety itp. i prosimy dziecko o

wyszukanie dwóch identycznie brzmiÄ…cych jajeczek.

  • Rozróżnianie i naÅ›ladowanie gÅ‚osów zwierzÄ…t: kota, psa, krowy,

kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

  • Rozróżnianie odgÅ‚osów pojazdów: samochodu, pociÄ…gu, motoru, traktora itp.
  • Rozpoznawanie po dźwiÄ™ku różnych urzÄ…dzeÅ„ domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu (stawianie tylu klocków, rysowanie tylu kóÅ‚eczek, klaskanie tyle razy, ile sÅ‚ów sÅ‚yszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
  • Dzielenie wyrazów na sylaby (na poczÄ…tku wyrazy dwusylabowe, potem o coraz wiÄ™kszej liczbie sylab).
  • Podawanie przez dziecko przykÅ‚adów wyrazów dwu, trzy i czterosylabowych.
  • Tworzenie wyrazów rozpoczynajÄ…cych siÄ™ danÄ… gÅ‚oskÄ…
  • Tworzenie wyrazów rozpoczynajÄ…cych siÄ™ danÄ… sylabÄ…
  • Segregowanie obrazków wedÅ‚ug np.: pierwszych gÅ‚osek
  • Wyszukiwanie sÅ‚ów z podanÄ… sylabÄ….
  • WyodrÄ™bnianie gÅ‚osek i sylab na poczÄ…tku, na koÅ„cu i w Å›rodku wyrazu.
  • Rozróżnianie mowy prawidÅ‚owej od nieprawidÅ‚owej, np. safa czy szafa.
  • Powtarzanie ciÄ…gów wyrazów
  • Różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu – paronimów (babka – papka, góry – kury, domek – Tomek
  • Ćwiczenie pamiÄ™ci sÅ‚uchowej z użyciem kalkulatora: sÅ‚uchanie wymienianych cyfr, a nastÄ™pnie wystukiwanie ich na kalkulatorze w takiej samej kolejnoÅ›ci. Zaczynamy od trzech cyfr i stopniowo dodajemy liczbÄ™ wymienianych cyfr. Za każdym razem sprawdzamy kolejność na kalkulatorze.
  • Odtwarzanie struktur dźwiÄ™kowych („rytmu”) na podstawie ukÅ‚adów przestrzennych. Przed dzieckiem ukÅ‚adamy klocki w szeregu zachowujÄ…c miÄ™dzy nimi odstÄ™py lub zsuwajÄ…c klocki razem. Wskazujemy, gdzie jest poczÄ…tek, a gdzie koniec szeregu. WiÄ™kszym odlegÅ‚oÅ›ciom miÄ™dzy klockami bÄ™dzie odpowiadaÅ‚a dÅ‚uższa przerwa miÄ™dzy stukniÄ™ciami, natomiast krótszym-przerwy krótkie.
  • Odtwarzanie wystukanego „rytmu” w ukÅ‚adzie przestrzennym. UczeÅ„ ma do dyspozycji kilka klocków. Osoba dorosÅ‚a wystukuje rytm zasÅ‚aniajÄ…c rÄ™kÄ…. Zadaniem ucznia jest uÅ‚ożyć klocki do tego rytmu.
  • Wyszukiwanie wyrazu w innym (kolekcja, zegar, koszula, maskotka, Malwina, malina, unikalne, nalepka, maszyna, klaser).
  • „Czy taki wyraz istnieje czy sobie go wymyÅ›liÅ‚am?”, np.: sala, mata, zata, leta.
Data dodania: 2025-11-13 09:49:31
Ilość wyświetleń: 6

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Dzieje chemii i przemysÅ‚u chemicznego biegnÄ… dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji koÅ„cowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepniÄ™cia fali wielkiej ewolucji.

Eugeniusz Kwiatkowski
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej