Drogi Uczniu! ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA SZKOLNEGO, GDY:
masz problem, chciałbyś o tym porozmawiać i poradzić się,
nie radzisz sobie z nauką,
nie potrafisz nawiązać kontaktu z rówieśnikami,
odczuwasz samotność, lęk, smutek,
martwi Cię sytuacja w domu rodzinnym,
chcesz powiedzieć komuś o swoich sukcesach i osiągnięciach,
chcesz komuś pomóc, ale nie wiesz jak,
chcesz po prostu porozmawiać.
Drogi Rodzicu,
ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA SZKOLNEGO, GDY:
niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka,
chcesz porozmawiać o dziecku i relacjach z Nim
masz pytania dotyczące wyników w nauce i funkcjonowania Twojego dziecka
w szkole,
potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
otrzymujesz niepokojące sygnały od dziecka,
masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić,
szukasz pomocy.
Zadania pedagoga szkolnego wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (z późniejszymi zmianami).
Do zadań pedagoga w przedszkolu, szkole należy w szczególności:
prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów.
Zasady obowiązujące pedagoga:
Zasada dyskretnej opieki, która wynika z prawa dziecka do godności osobistej,
Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, że pedagog jest tą osobą, u której zawsze znajdą wsparcie i pomoc. Pedagog stara się, żeby uczniowie widzieli w nim przyjaciela, do którego mogą się zwrócić w każdej sprawie.
Zasada pomocniczości, która polega na pomocy ze strony pedagoga szkolnego w rozwiązywaniu bieżących problemów szkolnych,
Zasada wszechstronności rozwoju ucznia, która wyraża konieczność podejmowania w wychowaniu takich działań, które będą obejmowały rozwój emocjonalny, społeczno-kulturowy, intelektualny.
Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.