15go i 16go września w naszej szkole odbyły się warsztaty profilaktyczne, które przeprowadzili trenerzy z Centrum Działań Profilaktycznych w Wieliczce.
Dla przedszkolaków i 6latków trenerzy przygotowali bajki psychoedukacyjne, które oddziałują na wyobraźnię maluchów wywierając ogromny wpływ na ich dalszy rozwój. Niosą ze sobą wzorce i wartości, które mają doniosłe znaczenie nie tylko w dzieciństwie, ale i w dorosłym życiu. Również predyspozycje do myślenia wyobrażeniowo-pojęciowego nie rozwijają się samoistnie, a poprzez tak zwany dyskurs, którego takie bajki mogą być wspaniałym nośnikiem. Warsztaty odbyły się w miłej i wesołej atmosferze, która sprzyjała przyswajaniu wiedzy. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom edukacyjnym, dzieci zostały wprowadzone w tematykę zajęć, po czym – za pomocą serii zabaw psychoruchowych, rysowania oraz rozmowy z prowadzącym – same dochodziły do pożądanych wniosków.
W klasie 4 trenerzy przeprowadzili warsztaty dotyczące uzależnień behawioralnych.
Zachodzące w ostatnich latach przemiany kulturowo-społeczne, postęp cywilizacyjny, dostępność do Internetu, globalizacja, pośpiech w życiu codziennym stanowią dla współczesnego człowieka duże wyzwanie. Wśród dzieci i młodzieży zapotrzebowanie na nowe i silnie stymulujące bodźce wzrasta wraz z rozpowszechnieniem dostępu do urządzeń elektronicznych. Dzieje się tak dlatego, że wraz z częstszą aktywnością, zwiększa się tolerancja odnosząca się do danego zachowania nałogowego. Jest to mechanizm identyczny, jak w przypadku uzależnienia od substancji psychoaktywnej. Celem warsztatów było wzmocnienie czynników chroniących w zakresie uzależnień behawioralnych, ze szczególnym uwzględnieniem uzależnienia od Internetu oraz urządzeń elektronicznych wśród młodzieży szkolnej oraz poprzez poszerzenie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie zrównoważonego podejścia do urządzeń elektronicznych i bezpiecznego korzystania z Internetu.
W klasach: 5,6,7 i 8 trenerzy przeprowadzili warsztaty dotyczące przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej, która przejawia się poprzez agresję fizyczną, werbalną lub psychologiczną i występuje między osobami o podobnym wieku, statusie społecznym czy pozycji w grupie społecznej. Może manifestować się poprzez zastraszanie, wyśmiewanie, izolowanie lub wszelkie działania mające na celu wyrządzanie szkód emocjonalnych, psychicznych lub fizycznych rówieśnikom. Celem programu było przeciwdziałanie rozwojowi zachowań przemocowych wśród młodzieży, poprzez wyposażenie uczestników w wiedzę o mechanizmach powstawania agresji i przemocy oraz trening redukcji stresu w oparciu o następujące moduły:
Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.