
„Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych”.
Maria Montesssori
Nasze przedszkolaki z tak ogromną niecierpliwością czekały na wiosnę, że postanowiły stworzyć wiosenny kącik przyrodniczo- plastyczny. Mamy w nim posadzone różne gatunki roślin- ziemniaka, cebulę, fasolę, bratka i owies oraz rzeżuchę. To wszystko oczywiście pod baczną obserwacją naszych małych ogrodników. Nauka przez doświadczanie jak twierdziła doktor Maria Montessori.
Była jedną z pierwszych kobiet lekarzy, które zdobyły stopień lekarski we Włoszech. Propozycje dydaktyczne są rewolucyjne nawet obecnie. Lekarka zwróciła uwagę na to, jak ważne jest kierowanie się indywidualnymi predyspozycjami dzieci, nie tylko w sali przedszkolnej czy szkolnej, ale także w innych momentach życia. Maria Montessori wierzyła, że każde dziecko ma wrodzoną chęć do nauki i że otoczenie powinno wspierać je w procesie edukacji, a nie hamować ten proces. Zasada „pomóż mi zrobić to samemu” jest tutaj kluczowa – dzieci są zachęcane do samodzielności i radzenia sobie z różnymi sytuacjami. W praktyce oznacza to, że dzieci samodzielnie przygotowują posiłki, dbają o swoje otoczenie, a nawet pomagają młodszym. To pomaga im rozwijać poczucie odpowiedzialności, samodzielności i szacunku dla innych.
Kontakt z naturą jest niezbędnym elementem rozwoju dziecka, dlatego staramy się aby dzieci miały dużo czasu na zabawę, ruch i eksplorację na podwórku czy w ogrodzie. Poza tym przebywanie na łonie natury pozwala na wszechstronne doświadczanie otaczającego świata, nie tylko poprzez bezpośredni kontakt, ale również korzystając ze zmysłów. Na podwórku do zabawy można wykorzystać nie tylko plac zabaw, ale także kwiaty, odgłosy ptaków i wiatru czy kamyki, próbując sprawdzić, jak zmieniają się barwy, kształty i formy różnych elementów naturalnego otoczenia.
Postanowiliśmy wziąć pod opiekę patyczaki. To bezkręgowce, które swą popularność zawdzięczają niespotykanemu, ciekawemu wyglądowi oraz stosunkowo małym wymaganiom, dzięki czemu ich hodowla jest dość prosta. Zwierzęta te są prawdziwymi mistrzami kamuflażu, a ich ciało do złudzenia przypomina cienkie gałązki/patyczki – stąd też ich nazwa. Poznaliśmy jakie warunki trzeba zapewnić patyczakowi, aby był on zdrowy i szczęśliwy, i tak też próbujemy postępować, żeby czuły się w naszym przedszkolu jak najlepiej.



Wychowanie dla dobra człowieka i Ojczyzny.

39-232 Grudna Dolna
Kamienica Górna 172