Home » Laboratorium Przyszłości

Laboratorium Przyszłości

Laboratoria Przyszłości – wrzesień- czerwiec 2024

Aktywne lekcje przyrody w klasach I-III.

Wszyscy jesteśmy przekonani, że motywację do nauki i zainteresowanie przedmiotem budzi emocjonalne zaangażowanie uczniów, a nie tylko przekaz informacji. Opierając się na zainteresowaniach jako głównym motywie uczenia się, stosunkowo łatwo można wprowadzać metody aktywizujące, czyli takie, w których uczeń stara się nie tylko biernie przyjąć wiedzę, ale w sposób czynny ją zdobywać. Część wiedzy to pewne fakty, o których dowiaduje się od nauczyciela, telewizji, Internetu lub z książki. Wiadomo jednak, że znacznie dłużej pamięta się informacje zdobyte w wyniku własnych poszukiwań niż te z wykładów.

Sadziliśmy ziemniaki, fasolę, dynię ozdobną i dynię olbrzymią. Opiekowaliśmy się mrówkami. Zajmowaliśmy się uprawą kwiatów ozdobnych. Obserwowaliśmy z pomocą lupy jak zmienia się przyroda wokół nas.

W naszej szkole przeprowadziliśmy szereg różnych zajęć, w których dominowały metody aktywizujące. Uczniowie sami dochodzili do pewnych wniosków, Samodzielnie próbowali, eksperymentowali, troszczyli się o to co hodowali. Sprawiało im to mnóstwo radości. Do utrwalenia tych zajęć posłużył nam sprzęt z  programu „Laboratorium przyszłości”.

H. N.

Temperatura a stany skupienia substancji – wykorzystanie lutownicy na lekcji fizyki

Na fizyce w klasie VII przy realizacji tematu lekcji „Zmiany stanu skupienia substancji a temperatura” została użyta stacja lutownicza zakupiona w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki temu sprzętowi można było łatwo uczniom pokazać zmiany stanu skupienia substancji takich jak np. cyny, kalafonii, steryny, plastiku, lodu a nawet surowego jajka.

A.J.

Liczba Pi w wymiarze 3D

Obchodząc 14 marca w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Liczby Pi uczniowie klasy VI zaprojektowali w programie Tinkercad symbol tej niezwykłej liczby Pi poznając jej historie i dowiadując się jak ważna jest w różnych obliczeniach matematycznych. Po wydrukowaniu na drukarce 3D modele liczby Pi posłużyły jako wspaniała pamiątka dla uczestników szkolnego konkursu „Moja wiedza o liczbie Pi”.

A.J.

WYKORZYSTANIE STACJI LUTOWNICZEJ

Dzięki zakupionym stacjom lutowniczym w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” uczniowie poznając tajniki lutowania szybko i sprawnie poradzili sobie z problemem, który pojawił się podczas ubierania choinki. Okazało się, że nie wszystkie lampki świeciły, uczniowie z pomocą nauczyciela sprawnie wymontowali żaróweczki i zlutowali przewody. Oczywiście uczniowie wcześniej poznali zasady BHP korzystania z lutownic co jest bardzo ważne podczas używania tego sprzętu. Dla uczniów było to bardzo ciekawe doświadczenie.

A.J.

OZDOBY ŚWIĄTECZNE Z DRUKARKI 3D

Na zajęciach informatyki uczniowie klasy 4 i 5 projektowali trójwymiarowe modele ozdób bożonarodzeniowych w programie Tinkercad. Następnie wybrane projekty zostały wydrukowane na drukarce 3D.

Tworzenie ozdób świątecznych rozwijało kreatywność i wyobraźnię uczniów ale również dawało dużo radości z samodzielnie zaprojektowanej i wydrukowanej dekoracji. Ozdoby te zdobiły choinkę szkolną oraz stanowiły dodatki do prezentów świątecznych.

B.Dz.

Laboratoria Przyszłości – maj , czerwiec 2023

APARAT FOTOGRAFICZNY W NASZEJ SZKOLE

Aparat fotograficzny z funkcją nagrywania zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” okazał się niezbędnym sprzętem, który był wykorzystywany przez cały rok szkolny: na akademiach szkolnych, na wycieczkach, na lekcjach, na pokazach, na imprezach organizowanych w szkole oraz w wielu innych sytuacjach. Dzięki temu sprzętowi mogliśmy dokumentować nasze wydarzenia szkolne, uroczystości a na lekcjach analizować przeprowadzone działania np. nagrania. Uczniowie dzięki temu sprzętowi nauczyli się prawidłowego kadrowania, poznali ustawienia aparatu a samo robienie fotografii i nagrywanie filmików było dla nich dużym przeżyciem i budziło duże zaciekawienie. Poniżej kilka fotek z bardzo wielu – więcej na stronie szkoły.

A.J.

Laboratoria Przyszłości – kwiecień 2023

Robot Photon na zajęciach świetlicowych

Edukacyjny Robot Photon jest innowacyjną pomocą edukacyjną, która wspiera naukę kodowania i programowania na każdym etapie edukacyjnym i realizuje założenia podstawy programowej w obszarze STEAM: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki.

Z robotem Photon możemy pracować na różnych zajęciach, tym razem robot Photon został wykorzystany na zajęciach na świetlicy, dzieci spędzając czas na świetlicy po zajęciach szkolnych miały okazje rozwijać swoją wyobraźnię, kreatywność, logiczne myślenie, ciekawość i postawę badawczą a także ćwiczyć umiejętność pracy zespołowej.

A.J.

Laboratoria Przyszłości – marzec 2023

Ozdoby świąteczne – wielkanocne

W marcu na lekcjach informatyki  uczniowie klasy  V  doskonalili umiejętności projektowania i obsługi drukarki 3D. W programie Tinkercad tworzyli projekty ozdób świątecznych tj. jaja wielkanocne, zajączki, kurczaki itp. Po wydrukowaniu prace były jednokolorowe więc uczniowie klas młodszych przystąpili do ich ozdabiania za pomocą długopisów 3D.

B.Dz.

Laboratoria Przyszłości – luty 2023

WYKORZYSTANIE STACJI LUTOWNICZEJ NA LEKCJACH FIZYKI

Uczniowie klasy ósmej na lekcjach fizyki nabyli nowe umiejętności związane ze stacją lutowniczą, stacja ta została zakupiona w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.

Uczniowie poznali jej budowę, dowiedzieli się do czego służy oraz nauczyli się obsługiwać lutownice przestrzegając zasad BHP. Ćwicząc swoje umiejętności posługiwania się stacją lutowniczą łączyli utworzone przez siebie obwody elektryczne wykorzystując nabytą wiedzę z lekcji fizyki. Dodatkowo na płytkach elektrycznych uczyli się przylutowywać oporniki a następnie je usuwać. Dla uczniów była to bardzo ciekawa lekcja i ciekawe doświadczenie.

A.J.

Laboratoria Przyszłości – styczeń 2023

„TROPIMY ZWIERZĘTA” – lekcja terenowa w klasie I z wykorzystaniem aparatu fotograficznego.

Zima to doskonały czas na spacer po zaśnieżonych dróżkach, dlatego klasa pierwsza wybrała się na przechadzkę „leśnymi” ścieżkami wokół szkoły. Powietrze było czyste, rześkie, a śnieżne zaspy zmuszały do dodatkowego, fizycznego wysiłku. Celem naszej wyprawy było tropienie śladów  zwierząt i wykonanie odnalezionym tropom zdjęć. Była to doskonała okazja na wykorzystanie aparatu fotograficznego SONY – zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Po powrocie do szkoły podziwialiśmy wykonane  zdjęcia na tablicy multimedialnej i rozpoznawaliśmy, jakie zwierzę zostawiło odcisk na śniegu. Była to bardzo ciekawa lekcja przyrody, którą dzieci na długo zapamiętają.

M.Z.

Laboratoria Przyszłości – grudzień 2022

„ ZOSTAŃ FOTOGRAFEM” – WYKORZYSTANIE APARATU FOTOGRAFICZNEGO I GIMBALA

W ramach projektu „Laboratoria przyszłości” do naszej szkoły został zakupiony także aparat fotograficzny SONY z funkcją nagrywania oraz stabilizator ułatwiający nagrywanie filmów, robienie zdjęć – gimbal CRANE-M2.

Uczniowie z wielkim zaciekawieniem i zaangażowaniem uczyli się obsługi aparatu fotograficznego który ma bardzo wiele funkcji, uczyli się robić zdjęcia oraz nagrywać filmiki. Nauczyli się także obsługiwać gimbal który okazał się bardzo pomocny do nagrywania filmów i robienia zdjęć.

Uczniowie wykorzystując nabyte umiejętności odnośnie obsługi sprzętu audio-video aktywnie je wykorzystywali podczas „Spotkania z Mikołajem” gdzie nagrywali taniec dla Mikołaja wykonywany przez wszystkich uczniów naszej szkoły oraz robiąc zdjęcia pamiątkowe ze Świętym. Sprzęt został także wykorzystany na Wigilii Szkolnej, gdzie był nagrywany program artystyczny. Robienie zdjęć i nagrywanie filmów okazało się ciekawym doświadczenie dla uczniów a same zdjęcia i filmiki wspaniałą pamiątką.

Fragment przedstawienia: https://youtu.be/xBPGn4fHzbE

Laboratoria Przyszłości – Listopad 2022 r.

DRUK 3D – ROZWIJAMY WYOBRAŹNIE I LOGICZNE MYŚLENIE

W ramach „Laboratorium Przyszłości” zakupiona została w naszej szkole drukarka 3D  Flashforge Adventurer 4.  Dzięki temu  uczniowie zaczęli stawiać pierwsze kroki w druku 3D.
Drukowanie 3D – to inaczej drukowanie przestrzenne, które polega na wytwarzaniu fizycznego obiektu poprzez nanoszenie kolejnych warstw materiału zwanego filamentem.  Drukowanie to staje się coraz bardziej powszechne i z rozmachem wkracza do naszego życia. Obecnie – druk  3D pozwala stworzyć zwyczajne przedmioty , takie jak kubki, zabawki, figurki ale też można wykonać części różnych urządzeń. 
Na lekcjach informatyki uczniowie klas piątych i szóstych zostali zaznajomieni z podstawami druku 3D. Na początku poznali program  Tinkercad –  służący do modelowania przestrzennego . Tworzyli tam swoje pierwsze projekty tj. breloczki, bryły geometryczne,  postacie do gry komputerowej Minecraft.  Modelowanie bardzo się im spodobało, szczególnie jeżeli mieli możliwość wydrukowania swojego projektu. Nie wszystko udawało się za pierwszym razem, ale dzięki temu uczniowie mogli eksperymentować z pomysłami i wyciągać logiczne wnioski. Kolejne prace były coraz lepsze, a obecnie przygotowujemy się do projektowania ozdób świątecznych.

B.Dz.

LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI  – październik 2022 r.
Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawiania siebie – zajęcia z doradztwa zawodowego w klasie VIII

Korzystając ze sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości który okazał się bardzo pomocny, uczniowie klasy VIII na zajęciach z doradztwa zawodowego mogli poćwiczyć przed kamerą sztuki autoprezentacji, czyli sztuki przedstawiania się.

Autoprezentacja to sposób w jaki każdy człowiek poprzez swoje wypowiedzi, zachowania i sygnały niewerbalne komunikuje na zewnątrz kim jest, albo za kogo chciałby być uważany.

Uczniowie nagrywali swoje wypowiedzi, a następnie na zajęciach filmiki były wspólnie analizowane i omawiane pod względem wymowy, gestów, mimiki twarzy, postawy ciała, intonacji głosu, kontaktu wzrokowego. Ćwiczenie z kamerą pozwoliło uczniom prześledzić własne schematy komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a następnie skupić się na wyeliminowaniu błędów w autoprezentacji i wzmocnieniu mocnych stron w sztuce przedstawiania swojej osoby w korzystnym świetle. Zajęcia z wykorzystaniem nagrań, które uczniowie mogli sami wykonać było dla nich ciekawym i pouczającym doświadczeniem.

A.J.

LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI – wrzesień 2022r.
Programowanie z robotem edukacyjnym 'Photon’.

W ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” został zakupiony między innymi robot Photon, który wzbudza ogromne zainteresowanie wśród uczniów, szczególnie  klas młodszych. Na kółku programowania,  jak też na zajęciach komputerowych w klasach I-III  rozpoczęliśmy przygodę z robotem Photon.

Photon jest interaktywnym robotem, który poprzez zabawę wprowadza w świat  programowania i robotyki. Pokazuje najnowsze technologie oraz rozwija logiczne myślenie i kreatywność. Nauka programowania to prawdopodobnie jedna z najważniejszych umiejętności, które przydadzą się naszym dzieciom w przyszłości. W dzisiejszym cyfrowym świecie jest tak samo ważna, jak nauka czytania i matematyki.

Robot już od pierwszego kontaktu budzi w uczniach pozytywne emocje i zachęca do działania,  co widać na zamieszczonych zdjęciach.

B. Dz. 

LABORATORIUM   PRZYSZŁOŚCI

W 2022 r. przystąpiliśmy do  programu  Laboratoria Przyszłości. Jest to program rządowy  realizowany  przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 30 000 zł na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży. Zakupiliśmy następujące pomoce dydaktyczne:

  • Drukarka 3D wraz z akcesoriami
  • Laptop DELL LATITUDE
  • Materiały eksploatacyjne (filament)
  • Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami
  • Lutownica z akcesoriami
  • Aparat fotograficzny, karta pamięci
  • Statyw do aparatu, mikroport
  • Oświetlenie do realizacji nagrań
  • Mikrofon kierunkowy
  • Gimbal do aparatu
  • Robot edukacyjny z akcesoriami
  • Klocki do samodzielnej konstrukcji.

Szkoła wyposażona w nowoczesny sprzęt uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia.

koordynator projektu B.Dz.

Content | Menu | Access panel